Tietosuojaselosteen sisältö:

  • Mihin tarkoitukseen henkilötietojani kerätään ja millä perusteella käsittelemme tietoja?
  • Millaisia tietoja minusta kerätään?
  • Mistä lähteistä tietoni kerätään?
  • Käytetäänkö sivustoilla evästeitä ja mitä ne ovat?
  • Miten henkilötietoni suojataan?
  • Kuka käsittelee henkilötietojani?
  • Luovutetaanko henkilötietojani muille?
  • Kolmannet osapuolet
  • Kuinka kauan tietojani säilytetään?
  • Miten voin vaikuttaa minusta kerättyihin tietoihin?
  • Onko tietojen antaminen pakollista ja mitä seurauksia on sillä, jos en anna henkilötietojani?
  • Käyttääkö Suomen Moneta sijaintitietojani?
  • Voidaanko tätä tietosuojalauseketta muuttaa?
  • Mihin voin ottaa yhteyttä?

1. Mihin tarkoitukseen henkilötietojani kerätään ja millä perusteella käsittelemme tietoja?

Käytämme henkilötietoja vain ennalta määriteltyihin laillisiin tarkoituksiin. Varmistamme myös, että meillä on aina vähintään yksi lainmukainen käsittelyperuste. Keskeisiä käsittelyn tarkoituksia ja käsittelyperusteita ovat:

Tuotteiden ja palveluiden tarjoaminen ja toimittaminen. Käytämme asiakasrekisterin henkilötietoja normaaliin asiakashallintaan, tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen ja muiden sopimusvelvoitteiden ja -oikeuksien täyttämiseen, laskutukseen ja perintään sekä mahdollisten oikeudellisten vaateiden hoitamiseen. Näiden osalta lainmukainen henkilötietojen käsittelyperusteemme on sopimuksen täytäntöönpano ja valmistelu sekä oikeutettu etumme. Palvelujen parantamiseen, markkinointiin, asiakassuhteiden hoitamiseen ja kehittämiseen sekä muihin vastaaviin verkkokaupan ja siihen liitettyjen palveluiden ja asiakassuhteiden kehittämiseen.

Markkinointi ja asiakasviestintä. Käytämme henkilötietoja myös suoramarkkinointiin, sisältöjen kohdistamiseen digitaalisissa markkinointikanavissa sekä sähköpostimarkkinointiin. Asiakasviestintää toteutamme oikeutetun etumme perusteella. Postitse toteutettavaa suoramarkkinointia toteutamme oikeutetun etumme perusteella, samoin sähköpostimarkkinointia olemassa oleville asiakkaille. Potentiaalisille kuluttaja-asiakkaille suunnattu sähköpostisuoramarkkinointi perustuu käsittelyperusteena henkilön antamaan suostumukseen. Perustui suoramarkkinointi suostumukseen tai ei, henkilö voi milloin vain kieltää häneen kohdistuvan suoramarkkinoinnin. Saatamme myös muodostaa asiakkaistamme profiileja, joita hyödynnetään suoramarkkinoinnissa tai viestin taikka sisällön kohdistamisessa. Henkilö voi peruuttaa antamansa markkinointia koskevan suostumuksen milloin tahansa. Se ei kuitenkaan vaikuta suostumusta edeltävän käsittelyn lainmukaisuuteen.

Tuotteidemme ja palvelujemme kehittäminen. Kehitämme jatkuvasti Suomen Monetan rahojen ja mitalien keräily-toimialaan liittyvää liiketoimintaamme, joten saatamme käyttää henkilötietoja myös tähän tarkoitukseen oikeutetun etumme perusteella.

Rekisteröidyt ovat tyypillisesti itse joko asiakassuhteessa Suomen Monetaan, Suomen Monetan potentiaalisia asiakkaita tai he ovat muuten oma-aloitteisesti ilmoittaneet yhteystietonsa, esimerkiksi tilatessaan maksuttoman asiakaslehden.

2. Millaisia tietoja minusta kerätään?

  • Yhteystiedot kuten nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne.
  • Demografiatiedot kuten syntymäaika, sukupuoli, arvo tai ammatti, äidinkieli jne.
  • Kiinnostuksen kohteet, kuten asiakkaan itse ilmoittamat tuoteryhmät jne.
  • Ostotiedot, kuten ostopäivämäärät, tuotetiedot jne.
  • Markkinointihistoria, kuten tiedotteiden päivämäärät, markkinointikiellot ja -suostumukset, osallistumiset kilpailuihin jne.
  • Internet-historia, kuten tiedot sivuista, joilla on käyty jne.
  • Luvat ja suostumukset
  • Kyselyiden vastauksissa annetut tiedot
  • Muut käyttäjän suostumuksella kerätyt tiedot

3. Mistä lähteistä tietoni kerätään?

Tietojen pääasiallinen lähde on henkilö itse. Yhteys- ja muut profiilitiedot saadaan pääasiassa asiakkaalta itseltään eri kampanjoiden kautta ja tilausten tekemisen yhteydessä, jolloin asiakassuhde syntyy. Internet-sivujen käyttötiedot saadaan sivuja teknisesti ylläpitävien ja muiden eri ohjelmien kautta. Tiettyjä henkilötietoja voidaan myös saada ulkopuolisista lähteistä. Ensinnäkin, asiakkaan nimi- ja osoitetietoja voidaan päivittää Väestörekisterin kautta. Toiseksi, tilauksen saavuttua saatamme tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden Suomen Asiakastieto Oy:n järjestelmästä. Keräämme tietoa myös verkkosivustomme käyttöön liittyen Google Analyticsin ja mahdollisten muiden analytiikkapalveluiden avulla.

Perustietojen lisäksi syntyy ns. johdettua tietoa. Sillä tarkoitetaan tietoa, joka on päätelty analytiikan avulla palveluidemme havaitusta käytöstä ja / tai asiakkaan itse antamista tiedoista, kuten esimerkiksi henkilön mahdolliset kiinnostuksen kohteet tai segmentointi tietynlaisten keräilijöiden ryhmään.

Johdettua tietoa käytetään asiakaskuntamme parhaaksi mm. tuotekehittelyssä ja markkinoinnin kohdentamisessa. Kyseiset analysoinnit ovat liiketoimintatietoja, joita ei luovuteta eteenpäin.

4. Käytetäänkö sivustoilla evästeitä ja mitä ne ovat?

Vieraillessasi verkkokaupassamme laitteesi kiintolevylle tallentuu automaattisesti evästeitä. Ilman niitä verkkokaupan palvelut eivät toimi. Saat lisätietoja evästeistä tästä linkistä.

5. Miten henkilötietoni suojataan?

REKISTERIN SUOJAUKSEN PERIAATTEET


Rekisterin tietosisältö säilytetään salatussa muodossa palvelimilla tiloissa, joissa on 24/7 vartiointi ja kulunvalvonta.

Asiakastietoja sisältävän järjestelmän käyttöön ja asiakastietojen muuttamiseen ovat oikeutettuja vain ne työntekijät, joilla työnsä puolesta on oikeus käsitellä asiakastietoja. Heitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Kullakin käyttäjällä on oma käyttäjätunnus ja salasana järjestelmään. Työtiloissa liikkumista valvotaan kulkuluvilla. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin keinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt ennalta nimetyt henkilöt. Tietoja kerrotaan tai luovutetaan ulkopuolisille vain lakiin perustuvan ilmoitusvelvollisuuden johdosta, kuten asiakkaan omasta pyynnöstä tai viranomaisen lakiin perustuvasta pyynnöstä.

6. Kuka käsittelee henkilötietojani?

Asiakastietoja sisältävän järjestelmän käyttöön ja asiakastietojen muuttamiseen ovat oikeutettuja vain ne työntekijät, joilla työnsä puolesta on oikeus käsitellä asiakastietoja. Digitaalisten henkilötietojen käsittelyyn tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Heillä sekä manuaalisia tietoja käsittelevillä henkilöillä on vaitiolovelvollisuus.

7. Luovutetaanko henkilötietojani muille?

Tietoja voidaan käyttää ja luovuttaa markkinointitarkoituksiin tietosuojalainsäädännön ja tämän tietosuojaselosteen mukaisesti. Tietoja säilytetään ja käsitellään pitkälti sähköisessä muodossa. Käytämme myös alihankkijoita joissain henkilötietojen käsittelyä koskevissa asioissa. Tällaisia ovat muun muassa suoramarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi, tietojen tallennuspalvelut, taloushallinto ja verkkopohjaiset maksupalvelut. Mikäli ulkoistamme henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.

Emme pääsääntöisesti siirrä tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Jos siirrämme tiedot EU:n tai ETA:n ulkopuolelle, huolehdimme henkilötietojen suojan riittävästä tasosta muun muassa sopimalla henkilötietojen luottamuksellisuuteen ja käsittelyyn liittyvistä asioista lainsäädännön edellyttämällä tavalla, esimerkiksi (1) Euroopan komission hyväksymiä mallisopimuslausekkeita käyttäen, (2) siirtämällä tiedot EU-US Privacy Shield -sertifioidulle yritykselle (vain Yhdysvalloissa sijaitsevat siirronsaajat), (3) siirtämällä tiedot ns. riittävän tietosuojan maahan EU:n komission ylläpitämän listan mukaisesti ja muutenkin siten, että henkilötietojen käsittely tapahtuu tämän tietosuojalausekkeen mukaisesti.

Suomen Monetan asiakkailla on oikeus kieltää tietojensa käyttö ja luovutus markkinointitarkoituksiin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Suomen Monetalle, esim. sähköpostilla webmaster@suomenmoneta.fi.

Tietoja saatetaan luovuttaa kolmansille osapuolille myös muutoin seuraavassa kappaleessa kuvatulla tavalla.

8. Kolmannet osapuolet

  • Voimme luovuttaa rekisteröidyn tietoja kolmansille osapuolille tämän tietosuojaselosteen ja sovellettavan lainsäädännön mukaisella tavalla. 
  • Voimme luovuttaa mainostajillemme mainonnan kohdentamista varten segmenttitietoja havainnoiduista rekisteröidyistä. Mainostajat eivät saa yhdistää näitä tietoja tunnistetun käyttäjän henkilötietoihin ilman rekisteröidyn suostumusta.
  • Voimme luovuttaa rekisteröidyn henkilötietoja toimivaltaisten viranomaisten tai muiden tahojen esittämien vaatimusten edellyttämällä, kulloinkin voimassaolevaan lainsäädäntöön perustuvalla, tavalla.
  • Voimme luovuttaa tietoja tieteellistä tai historiallista tutkimusta varten edellyttäen, että tiedot on muutettu sellaiseen muotoon, että tiedon kohde ei enää ole niistä tunnistettavissa.
  • Mikäli myymme, ostamme, fuusioimme tai muutoin järjestelemme liiketoimintaamme, rekisteröidyn henkilötietoja voidaan luovuttaa ostajille ja näiden neuvonantajille.
  • Tietoja voidaan luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksiin sekä mielipide- ja markkinatutkimuksiin ja muihin vastaaviin selvityksiin tietosuojalainsäädännön mukaisesti.
  • Jos rekisteröity on antanut suostumuksensa Suomen Monetan yhteistyökumppaneiden sähköiseen suoramarkkinointiin, voidaan rekisteröidyn tietoja luovuttaa tarkoin valituille yhteistyökumppaneille markkinointitarkoituksiin.

9. Kuinka kauan tietojani säilytetään?

Säilytämme henkilökohtaisia tietojasi niin pitkään, on tietojen käyttötarkoituksen tai asiakassuhteen kannalta on tarpeen tai laki edellyttää. Lisäksi joitain tietoja voidaan säilyttää kauemmin niiltä osin, kuin se on tarpeen laissa asetettujen velvollisuuksien, kuten kirjanpitoa ja kuluttajakauppaa koskevien vastuiden toteuttamiseksi ja niiden asianmukaisen toteuttamisen näyttämiseksi.

Asiakkaan pyynnöstä häntä koskeva henkilötieto voidaan poistaa tai anonymisoida järjestelmistä eikä tietoa enää käytetä selosteessa lueteltuihin tarkoituksiin, edellyttäen että meillä ei ole toista käsittelyperustetta, joka oikeuttaisi tai velvoittaisi säilyttämään henkilötiedot.

Osalle tietoa lainsäädäntö asettaa velvoitteita tiedon pidempiaikaiselle tallentamiselle, mm. seuraaviin tarkoituksiin:

  • Kirjanpitolaki määrittelee tiedolle pidempiä säilytysaikoja riippumatta siitä sisältääkö aineisto henkilötietoja tai ei.
  • Järjestelmien lokitietoa kerätään ja säilytetään lain edellyttämällä tavalla, jotta voimme tarjota lainmukaisen ja turvallisen verkkokaupan asiakkaillemme.
  • Riittäviä varmuuskopioita otetaan kaupan tietokannoista ja järjestelmistä tietojen turvaamiseksi, virhetilanteiden korjaamiseksi ja tietoturvan sekä jatkuvuuden varmentamiseksi.

Saatamme myös tarvittaessa päivittää tietoja tai korjata niissä olevia virheitä.

10. Miten voin vaikuttaa minusta kerättyihin tietoihin ja mitä oikeuksia minulla on?

Henkilöllä on oikeus saada tarkistaa rekisteriin tallennetut itseään koskevat tiedot ja saada niistä kopiot. Tarkastuspyyntö tulee tehdä joko kirjallisesti, allekirjoitettuna ja osoittaa rekisteriasioista vastaavalle henkilölle tai sopimalla tapaaminen toimistollamme Helsingissä. Sovi tapaaminen asiakaspalvelumme kautta, tapaamisessa on pystyttävä todentamaan henkilöllisyys.

Mikäli katsot, että henkilötietojesi käsittely ei ole lainmukaista, voit myös tehdä valituksen toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle (tietosuojavaltuutettu).

Suostumuksen peruuttaminen
Mikäli käsittelemme tietojasi suostumuksesi perusteella, voit milloin tahansa peruuttaa suostumuksen ilmoittamalla siitä meille.

Pääsy tietoihin ja tarkastuspyyntöjen esittäminen
Sinulla on oikeus saada meiltä vahvistus siitä, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja sekä saada tietää mitä sinua koskevia henkilötietoja käsittelemme. Lisäksi sinulla on oikeus saada täydentäviä tietoja henkilötietojesi käsittelyn perusteista.

Oikeus saada virheet korjatuksi
Sinulla on oikeus pyytää, että korjaamme sinua koskevat virheelliset tai vanhentuneet taikka muuten puutteelliset henkilötiedot.

Oikeus kieltää suoramarkkinointi
Vaikka emme käsittelisi henkilötietojasi suoramarkkinointitarkoituksiin suostumuksen perusteella, voit milloin tahansa kieltää henkilötietojesi käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksia varten.

Oikeus vastustaa käsittelyä
Mikäli käsittelemme henkilötietojasi yleisen edun taikka oikeutetun etumme perusteella, sinulla on oikeus vastustaa sinua koskevien henkilötietojen käsittelyä siltä osin, kuin käsittelylle ei ole olemassa sellaista huomattavaa syytä, joka syrjäyttäisi sinun oikeutesi taikka käsittely ei ole tarpeen oikeudellisen vaateen hoitamiseksi. Huomaathan, että tässä tilanteessa emme todennäköisesti pysty palvelemaan enää sinua.

Oikeus rajoittaa käsittelyä
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus vaatia, että rajoitamme henkilötietojesi käsittelyä.

Oikeus saada tiedot siirretyksi
Mikäli olemme käsitelleet tietojasi suostumuksesi perusteella tai sopimuksen täyttämiseksi, sinulla on oikeus saada meille sähköisesti toimittamasi tiedot yleisesti käytetyssä muodossa, jotta tiedot voitaisiin siirtää toiselle palveluntarjoajalle.

11. Onko tietojen antaminen pakollista ja mitä seurauksia on sillä, jos en anna henkilötietojani?

Suurin osa henkilötietojen antamisesta on vapaaehtoista, varsinkin potentiaalisten asiakkaiden osalta. Henkilötietojen antaminen ja käsittely on sopimusten täyttämiseksi on kuitenkin joiltain osin pakollista asiakassuhteessa, jotta pystymme varmistamaan että sopimuksen solmivan henkilön henkilöllisyyden ja pystymme täyttämään sopimusvelvoitteemme ja toisaalta varmistamaan, että omat oikeutemme täyttyvät. Eli tietojen antaminen on pakollista lähinnä sopimusten solmimiseen ja täyttämiseen liittyen.

12. Käyttääkö Suomen Moneta sijaintitietojani?

Suomen Moneta ei kerää eikä käytä asiakkaiden internet/mobiililaitteiden sijaintitietoja.

13. Voidaanko tätä tietosuojalauseketta muuttaa?

Tietosuojalauseketta päivitetään tarvittaessa lainsäädännön edellyttämällä tavalla ja palvelujen tai toimintamme kehityksen sitä vaatiessa.

14. Mihin voin ottaa yhteyttä?

Yhteydenotot pyydämme osoittamaan ensisijaisesti Suomen Monetan asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelu 24 tuntia/vrk:
puh. 010 80 80 40 *)
Henkilökohtainen palvelu ark. klo 8-18
*) Puhelun hinta lankaverkosta on 0,0835 €/puhelu + 0,0655 €/min ja mobiiliverkosta 0,0835 €/puhelu + 0,1805 €/min.
info@suomenmoneta.fi
www.suomenmoneta.fi

Rekisterinpitäjä:
Oy Nordic Moneta Ab/Suomen Moneta
PL 770
00101 Helsinki

Y-tunnus 1611712-3

Tietosuoja-asioista vastaava yhteyshenkilö
Janne Häkkinen, puh. 010 80 80 40
Suomen Moneta