Tällä sivulla kerromme Suomen Monetan asiakkaan tietosuojaan liittyvät keskeiset käytännöt. Voit halutessasi perehtyä asiaan tarkemmin tutustumalla yrityksemme tietosuojaselosteeseen.

Muista, että keräämme tietoja hyvän palvelutason ylläpitämiseksi ja sinulla on oikeus hallita omia tietojasi. Alla näet vastauksia oleellisimpiin tietosuojakysymyksiin.

Miksi

Suomen Moneta kerää tietoja asiakkaistaan ja millä perusteella käsittelemme tietoja?

Käytämme henkilötietoja vain ennalta määriteltyihin laillisiin tarkoituksiin. Varmistamme myös, että meillä on aina vähintään yksi lainmukainen käsittelyperuste. Keskeisiä käsittelyn tarkoituksia ja käsittelyperusteita ovat:

Tuotteiden ja palveluiden tarjoaminen ja toimittaminen. Käytämme asiakasrekisterin henkilötietoja normaaliin asiakashallintaan, tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen ja muiden sopimusvelvoitteiden ja -oikeuksien täyttämiseen, laskutukseen ja perintään sekä mahdollisten oikeudellisten vaateiden hoitamiseen. Näiden osalta lainmukainen henkilötietojen käsittelyperusteemme on sopimuksen täytäntöönpano ja valmistelu sekä oikeutettu etumme.

Markkinointi ja asiakasviestintä. Käytämme henkilötietoja myös suoramarkkinointiin, sisältöjen kohdistamiseen digitaalisissa markkinointikanavissa sekä sähköpostimarkkinointiin. Asiakasviestintää toteutamme oikeutetun etumme perusteella. Postitse toteutettavaa suoramarkkinointia toteutamme oikeutetun etumme perusteella, samoin sähköpostimarkkinointia olemassa oleville asiakkaille. Potentiaalisille kuluttaja-asiakkaille suunnattu sähköpostisuoramarkkinointi perustuu käsittelyperusteena henkilön antamaan suostumukseen. Perustui suoramarkkinointi suostumukseen tai ei, henkilö voi milloin vain kieltää häneen kohdistuvan suoramarkkinoinnin. Saatamme myös muodostaa asiakkaistamme profiileja, joita hyödynnetään suoramarkkinoinnissa tai viestin taikka sisällön kohdistamisessa. Henkilö voi peruuttaa antamansa markkinointia koskevan suostumuksen milloin tahansa. Se ei kuitenkaan vaikuta suostumusta edeltävän käsittelyn lainmukaisuuteen.

Tuotteidemme ja palvelujemme kehittäminen. Kehitämme jatkuvasti Suomen Monetan rahojen ja mitalien keräily-toimialaan liittyvää liiketoimintaamme, joten saatamme käyttää henkilötietoja myös tähän tarkoitukseen oikeutetun etumme perusteella.

Rekisteröidyt ovat tyypillisesti itse joko asiakassuhteessa Suomen Monetaan, Suomen Monetan potentiaalisia asiakkaita tai he ovat muuten oma-aloitteisesti ilmoittaneet yhteystietonsa, esimerkiksi tilatessaan maksuttoman asiakaslehden.

Mitä

tietoja minusta kerätään ja mistä lähteistä?

Yhteystiedot ja muut profiilitiedot saadaan pääasiassa asiakkaalta itseltään eri kampanjoissa ja tilausten tekemisen yhteydessä. Henkilötietoja voi myös syntyä asiakassuhteen aikana. Tiettyjä henkilötietoja voidaan myös saada ulkopuolisista lähteistä. Asiakkaan nimi- ja osoitetietoja voidaan ensinnäkin päivittää Väestörekisterin kautta. Toiseksi, tilauksen saavuttua saatamme tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden Suomen Asiakastieto Oy:n järjestelmästä. Keräämme tietoa myös verkkosivustomme käyttöön liittyen Google Analyticsin ja mahdollisten muiden analytiikkapalveluiden avulla.

Internet-sivujen käyttötiedot saadaan sivuja teknisesti ylläpitävien ym. ohjelmien kautta. Verkkokaupassamme vierailevan henkilön laitteen kiintolevylle kiinnittyy automaattisesti evästeitä, jotka säilyvät enintään 24 kuukautta viimeisestä sivustovierailusta. Lue lisää evästeistä tästä linkistä.

Asiakasrekisterin sisältämät keskeiset henkilötiedot:

  • Yhteystiedot kuten nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne.
  • Demografiatiedot kuten syntymäaika, sukupuoli, arvo tai ammatti, äidinkieli jne.
  • Kiinnostuksen kohteet, kuten asiakkaan itse ilmoittamat tuoteryhmät jne.
  • Ostotiedot, kuten ostopäivämäärät, tuotetiedot jne.
  • Markkinointihistoria, kuten tiedotteiden päivämäärät, markkinointikiellot ja -suostumukset, osallistumiset kilpailuihin jne.
  • Internet-historia, kuten tiedot sivuista, joilla on käyty jne.
  • Luvat ja suostumukset
  • Kyselyiden vastauksissa annetut tiedot
  • Muut käyttäjän suostumuksella kerätyt tiedot
  • Digitaalinen tili: käyttötiedot. Salasanaa ei tallenneta, tarvittaessa tili palautetaan käyttöön uudella salasanalla.

Perustietojen lisäksi syntyy ns. johdettua tietoa. Sillä tarkoitetaan tietoa, joka on päätelty analytiikan avulla palveluidemme havaitusta käytöstä ja / tai asiakkaan itse antamista tiedoista, kuten esimerkiksi henkilön mahdolliset kiinnostuksen kohteet tai segmentointi tietynlaisten keräilijöiden ryhmään. Johdettua tietoa käytetään asiakaskuntamme parhaaksi mm. tuotekehittelyssä ja markkinoinnin kohdentamisessa.

Miten

voin hallita minusta kerättyjä tietoja?

Suomen Monetan asiakkailla on oikeus kieltää tietojensa käyttö ja luovutus markkinointitarkoituksiin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Suomen Monetalle, esim. sähköpostilla webmaster@suomenmoneta.fi.

Henkilöllä on myös oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut itseään koskevat tiedot ja saada niistä kopiot. Tarkastuspyyntö tulee tehdä joko kirjallisesti (allekirjoitettuna ja tietoturvasta vastaavalle henkilölle osoitettuna) tai sopimalla tapaaminen toimistollamme Helsingissä. Sovi tapaaminen asiakaspalvelumme kautta ja varaudu todentamaan henkilöllisyytesi paikan päällä.

Huomaa, että analytiikan avulla perustiedoista johdetut tiedot ovat liiketoimintatietoja, joita ei luovuteta.

Postiosoite:
Oy Nordic Moneta Ab/Suomen Moneta
PL 770
00101 Helsinki

Asiakaspalvelu 24 tuntia/vrk
puh. 010 80 80 40 *)
Henkilökohtainen palvelu ark. klo 8-18

*) Puhelun hinta lankaverkosta on 0,0835 €/puhelu + 0,0655 €/min ja mobiiliverkosta 0,0835 €/puhelu + 0,1805 €/min.

Kuka

tietojani käsittelee ja miten tiedot on suojattu?

Henkilötietoja käsittelee pääasiassa Suomen Monetan henkilöstö työtehtäviä suorittaessaan. Kaikki manuaalisesti käsiteltävät, henkilötietoja sisältävät dokumentit suojataan asianmukaisesti, kun ne on käsitelty. Tietokannassa olevat tiedot on suojattu asianmukaisesti tietokantajärjestelmän ja tietokoneen käyttöjärjestelmän suojausohjelmistolla. Varmuuskopiot on suojattu vastaavalla tavalla. Kaikki laitteet sijaitsevat lukitussa tilassa ja työntekijöillämme on vaitiolovelvollisuus. Käyttöoikeuksia on rajoitettu, joten kaikilla työntekijöillämme ei ole oikeutta asiakasdatan käsittelyyn. Myös toimitilat ovat suojatut ja turvalliset.

Kuinka

kauan tietojani säilytetään?

Suomen Monetan asiakasrekisterin tietoja säilytetään niin pitkään kuin se on tietojen käyttötarkoituksen tai asiakassuhteen kannalta on tarpeen tai laki edellyttää (esim. kirjanpitolaki). Säilytysaika voi myös vaihdella eri henkilötiedoille. Henkilö voi koska tahansa ilmoittaa päättävänsä asiakassuhteensa ja pyytää poistamaan tietonsa rekisteristä, jonka jälkeen poistamme tiedot ellei meillä ole muuta käsittelyperustetta, jonka oikeuttaisi tai velvoittaisi meitä säilyttämään tiedon. Saatamme myös aika ajoin päivittää virheellistä tai vanhentunutta tietoa.

Jakaako

Suomen Moneta tietojani muille?

Tietoja säilytetään ja käsitellään pitkälti sähköisessä muodossa. Käytämme myös alihankkijoita joissain henkilötietojen käsittelyä koskevissa asioissa. Tällaisia ovat muun muassa suoramarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi, tietojen tallennuspalvelut, taloushallinto ja verkkopohjaiset maksupalvelut. Tietoja voidaan käyttää ja luovuttaa markkinointitarkoituksiin tietosuojalainsäädännön ja tämän tietosuojaselosteen mukaisesti. Mikäli ulkoistamme henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti. Katso lisätietoja tietosuojaselosteesta.